Grupp 3

Iscensätta processer som stimulerar lärande

Vill spinna vidare lite på detta med att associera till real Life eller verkliga händelser i undervisningen som Annika D skrev om. Att kunna göra detta underlättar också om goda relationerna mellan lärare och elev finns. Detta funkar väldigt bra för mig på eleverna i undervisningen inte bara praktisk utan även i teoretisk undervisning. Att kunna göra små liknelser eller benämna saker som eleven är bekant med i vardagen. Det är också då viktigt att känna till lite om elevernas bakgrund och erfarenheter samt deras intressen. När nya elever kom i höstas började jag med lite lära känna samtal på tu man hand med elever och de fick skriva i en egen gjord blankett om dem själva, där finns enkla frågor som hur en bra lärare ska vara, och vad de har sommar jobbat med eller vad de vill jobba med i framtiden och vad de vill göra om 3år efter skolan, samt vad de brukar göra på fritiden och deras intressen. Sociala relationer utgör också en nödvändig förutsättning för individens utveckling och lärande (Vygotsky,1978; Bandura,1986) Skolan och klassrummet är en arena för sociala relationer (Köpsèn`2014 s155). Som yrkeslärare är det viktigt att kunna relatera till verkliga händelser och göra liknelser i undervisningen att kunna kommunicera kunskap som motiverar elever.

I ämnet mät och styrteknik hade vi genomgång om olika typer av givare och boken som de var mycket faktatext och lite bilder och en gamal bok. Då jag vet att efter jag lärt känna eleverna som är från Trollhättan är det många Saab fantaster och bil intresset är stort i klassen. Då jag såg att boken inte fick nåt genomslag frågade jag eleverna -ni som gillar att skruva med Saab bilar- vet ni hur ett ABS-system fungerar. Genast fick jag uppmärksamhet och några av eleverna började diskutera direkt, och tillsammans kunde vi konstatera vilken typ av givare som nämndes i boken och hur signalerna fungerade. I de praktiska brukar jag ibland koppla något momentet till en intressant historia som jag själv upplevt eller berätta en rolighistoria inom yrket som kan förknippas till det praktiska momentet vi skall göra. Därför anser jag att den sociala kompetensen är viktig egenskap hos en lärare och att det väcker nyfikenhet hos eleverna och i sin tur stimulerar lärandet.

Mikael S

#1 - Martin

Ja, eleverna lyssnar på ett helt annat sätt när man drar historier från verkligheten än att nöta det som står i boken. Efter 30 år i branschen finns det lite att ta av i de flesta kurser som eleverna har.