Samtidigt finns det elever (och detta är nog vanligare) som förvisso trivs på sin APL men har svårt att se värdet i, vad de ser som , att jobba gratis. Att förklara för dessa elever att de inte är gratis arbetskraft utan att det är så deras skolgång ser ut är inte alltid lätt. Det är inpräntat att lärande sker i skolan med en lärare framför sig med en mer formell undervisning (Hansson, 2012).//Martin
Samtidigt finns det elever (och detta är nog vanligare) som förvisso trivs på sin APL men har svårt att se värdet i, vad de ser som , att jobba gratis. Att förklara för dessa elever att de inte är gratis arbetskraft utan att det är så deras skolgång ser ut är inte alltid lätt. Det är inpräntat att lärande sker i skolan med en lärare framför sig med en mer formell undervisning (Hansson, 2012).//Martin
Ja det är inte lätt att förklara detta med och få ett långsiktiga mål i livet, men för att öka deras inre motivation som du skriver om, har jag tagit fram månads lönerna inom min yrke för att visualisera ett mål och vad de kan tjäna som lärling och fullbetald yrkesman/kvinna. visar oxå hur mycket det blir på ett år och då brukar vi även prata om vad man kan spara om man bor hemma samt önskar köpa om man haft en halv årslön på banken.
Micke

Ibland är det svårt att förstå vad som motiverar elever. På en tidigare arbetsplats (komvux) hade vi elever som, trots att de var mellan 20 och 30 år inte hade mognaden att inse att det var en förmån att få komma ut på en arbetsplats och pröva sina kunskaper. De insåg inte heller att lärare på skolan hade fått lägga ner många timmar på att finna dessa platser. Tyvärr innebar deras omogna uppträdande på dessa arbetsplatser att skolan förlorade möjligheten att sända fler elever dit. Vi måste kanske prata med eleverna om detta, få dem att inse att det är på arbetsplatserna de växer, och att om de är villiga att "jobba gratis" har de möjlighet att visa arbetsgivaren att de har driv och motivation, något en arbetsgivare uppskattar hos en anställd.
Yttre motivation kan stundtals vara den enda motivation som våra elever har tillgång till. Det gör att undervisningen blir mekanisk och inte grundad i ett genuint engagemang från såväl elev som lärare. Bra att du uppmärksammar detta. Och att du betonar lärandet och lyfter problemet med APL som lätt kan urarta som gratis arbetskraft.
Henrik