Grupp 3

Trefashandske
Fick i onsdags underkänna en hel klass i deras första försök med att få ihop en så kallad trefashandske, en större kontakt som man t.ex. använder för att koppla in "högförbrukande" maskiner på elnätet med.

Detta efter en verbal instruktion, arbete parvis där eleverna turas om att montera och övervaka/besiktiga förloppet/arbetet för att sen lämna in handsken för besiktning av undertecknad. Jag kontrollerade alltså kontakterna efter lektionen, ett upplägg som jag och min kollega tyckte var bra då.

Vi behöver inte gå in närmare på detaljerna kring tillämpningen men kraven på att utföra detta arbetet korrekt är fullständiga. Här finns näst intill inga utrymmen för halvmesyrer. Antingen är det rätt eller så är det inte det. Något som vi även upplyste eleverna om.

Att elever brister i färdighetskunskaperna, att veta hur något görs (Köpsén/Lundberg s 42), var tydligt. Att skala gummikabel är lite klurigt. Några grupper hade uppenbara svårigheter i att kritiskt granska varandra, vilket vi behöver förmedla vikten av.

Samtliga elever kopplade dock kablarna till rätt ställe och det var ju bra, för annars hade vi fått onödigt stora utmaningar.

Att de nu blir underkända är på inget sätt negativt eller ovanligt, för den delen.

Detta ger grund för responsiv pedagogik där både positiv återkoppling på det eleverna gjorde rätt, i form av rätt sak hamnade på rätt plats och negativ återkoppling på montering, inspektion och det vi kan kalla för "avisolering". Detta hade kunnat tillämpas med gott resultat om detta nu kunnat göras omedelbart i anslutning till arbetet (Philgren s212), vilket dock inte är möjligt. Det blir först på onsdag nästa vecka.

Jag och min kollega är ändå säkra på att den feedback eleverna kommer att få, lär dem kravnivån vi som lärare och elektriker ställer på själva hantverket (alltså "lära av feedback" men jag fick kasta om orden lite).

Lite synd att en temadag hoppade in på fredagen och fördröjde nästa lektionstillfälle. Det blir bättre sen.

Erik
#1 - Martin

Känns naturligtvis illa att behöva underkänna en hel klass men som du sade - Är det fel så är det fel(fast du använde andra ord;-)). När det sedan blir ett uppehåll i undervisningen så kan det ställa till det då det sätter sig bättre om man har kontinuitet, så det var ju synd med temadagen.