Grupp 3

Lärande som funktion av handlingsutrymme Ekström sid 24
Blogg 2:
I boken förutsättningar och hinder för lärande i arbetet står det på sidan 74: " det är av grundläggande betydelse för hälsa, välbefinnande och personlig utveckling att individen kan ömsätta mål och planer i konkret och praktisk handling och att man kan påverka omgivningen". "Bristande handlingsutrymme hindrar ofta lärande effektivt". Vad kan detta innebära när det kommer till lärande på vår skola, i min klass. Undertecknad är skeptisk till den "äldre" traditionella undervisningen som bedrivs inom vår skola, där elevernas handlingsutrymme handlar om katederundervisning för alla, traditionella prov och inlämningar enligt tidsplanen (alla får samma förutsättningar??!! inom alla momenten), med bedömning från A-E där det ska handla om huruvida eleven nått målen???!!!
Djupt förvirrande och oklart!
Tankar i mitt huvud/ Åsa Nätterlund
#1 - Anonym

I hopp om att förtydliga och komplettera mitt eget blogginlägg när det gäller mina elever och deras själsliga hälsa och välmående och deras motivation att lära så har de uttryckt att minskningen av antalet frihetsgrader har betydelse. Ju mindre frihetsgrad ju mindre engagemang. Ju mindre du kan påverka ju mindre engagemang känner du. Detta upplever jag är en motpol till att vi som lärare önskar se lärandet som en process och inte en produkt. Hur ska vi få våra elever att bli och vara motiverade till lärande när vi dels begränsar deras frihet och även ger dessa dubbla budskap??
//Åsa

#2 - Anonym

Jag håller med! Känner likadant; förvirring, dubbla budskap och (o)frihetsgrader.

#3 - Anonym

/Henrik