Något jag stött på är att eleverna får dubbelt upp av teori utan att de själva riktigt vet om det.
Behrens diskussion ur ett svenskt perspektiv nämner tanken om den breda allmänbildande utbildningen som vi tillämpar här i landet (Behrens s37). En tanke som säkert är bra men istället för att börja i lärlingsutbildningen och föra in de mer allmängiltiga företeelserna i det situerande lärandet och vidga begreppet till en mer allmän kunskap, för att förstå sammanhang, så kommer synen på vad som räknas som allmänbildning utifrån, något som påverkar utbildningen negativt, enligt mig.
Det skapar en onödigt stor utmaning och leder till att vi gärna släpper arbetet med att skapa de synergier vi såväl behöver, då vi inte hittar självklara samband eller måste ändra praktiken för att nå målen, med minskad praktisk tillämpning som följd.
Så eleverna kan under min lektion sitta och laborera praktiskt samt räkna teoretiskt på linjära motstånd för att sen ha mattematik och räkna proportionalitet, vilket är samma sak. Ca två av tio elever ser sambandet när det kunde vara 10 av 10.
Med en mattelärare på min lektion kan vi bli mer effektiva och bättre iscensätta processer som stimulerar lärande men kan man minska tiden för den ordinarie matten? Det återstår att se.
Behrens diskussion ur ett svenskt perspektiv nämner tanken om den breda allmänbildande utbildningen som vi tillämpar här i landet (Behrens s37). En tanke som säkert är bra men istället för att börja i lärlingsutbildningen och föra in de mer allmängiltiga företeelserna i det situerande lärandet och vidga begreppet till en mer allmän kunskap, för att förstå sammanhang, så kommer synen på vad som räknas som allmänbildning utifrån, något som påverkar utbildningen negativt, enligt mig.
Det skapar en onödigt stor utmaning och leder till att vi gärna släpper arbetet med att skapa de synergier vi såväl behöver, då vi inte hittar självklara samband eller måste ändra praktiken för att nå målen, med minskad praktisk tillämpning som följd.
Så eleverna kan under min lektion sitta och laborera praktiskt samt räkna teoretiskt på linjära motstånd för att sen ha mattematik och räkna proportionalitet, vilket är samma sak. Ca två av tio elever ser sambandet när det kunde vara 10 av 10.
Med en mattelärare på min lektion kan vi bli mer effektiva och bättre iscensätta processer som stimulerar lärande men kan man minska tiden för den ordinarie matten? Det återstår att se.
Erik