Grupp 3

teori och praktik
Hej!
Funderingar denna frostiga vinterdag... Har läst den spännande magisteruppsatsen av Elin Behrens (2015) angående tyska lärlingselevers syn på kunskap och status i sin utbildning. Personligen tror jag den speglar en del av det dilemmat vi står i även i vår svenska yrkesutbildning. Sidan 31 i uppsatsen står det " För det första anser eleverna att en praktisk handling alltid innehåller teoretiska delar".  Fortsättningsvis skriver författaren att eleverna har svårt att särskilja praktik och teori. Kanske är det dags för oss inom yrkesläararkategorin att ta till oss denna självklara tanke och integrera teori och praktik i skolan på ett bättre sätt så att verkligheten och skolan inte står så långt från varandra? Så att eleverna även i skolans värld kan lära enligt: "Learning by reflective experience".
 
Ha en strålande dag!
Åsa Nätterlund
#1 - Annika Rakkolainen Jönsson

Håller absolut med om att vi måste arbeta för att integrera teori och praktik i skolan på ett mer genomtänkt sätt och tänka på hur vi själva benämner skillnaderna. Jag tänker också att det reflektion av olika dilemman som de har upplevt på APL är en viktig del för att göra skillnaderna mindre. Vi har diskuterat detta förut angående hur svårt eller enkelt det är att ta in de praktiska delarna i skolan för eleverna då jag inte har en förskoleklass liggande i lådan till katedern. Learning by doing i skolan försvåras inom mitt program och därför anammar jag Learning by reflective experience. /Annika

#2 - Erik

Har ni erfarit någon kolegial ovilja till att hålla teoretiska resonemang med eleverna kring varför eller hur de bäst utför ett praktiskt moment?

Det har inte jag.